7. februar 2013

Hjemmelaget Tortillalefser / Tacokrydder

I høst begynte jeg å eksperimentere med hjemmelaget tacokrydder, lefser, salsa og avokadodip. Tacomiddag tar jo vanligvis ikke så lang tid å lage og det går nok litt mer tid til å lage alt fra bunnen av, men FY så godt det blir! Og sunt!

Oppskriften på tacokrydder fant jeg hos Trine, innlegget finner du her.

Tacokrydder:

3 ss Chilipulver
2,5 ts Chiliflak (knuste)
2,5 ts tørket oregano
2 ss spiskummen (ikke det samme som kummin)
2 ss paprikapulver
2,5 ts hvitløkspulver
1,5-2 ss havsalt
2 ts sort pepper/cayennepepper

Blandes og oppbevares i luftett glass/boks.

Oppskriften på lefsene fant jeg her, og etter å ha laget de 2-3 ganger begynner jeg virkelig å få dreisen på de!

Tortillalefser:

4-5 dl hvetemel/grovt mel
1,5 ts bakepulver
1 ts salt
2 ts olje
2-2,5 dl lunkent vann

Bland sammen alle ingrediensene, men hold igjen litt mel og tilsett litt og litt til du får passe konsistens.
La deigen hvile i 20 min.
Del i 6-8 emner, trill til boller og kjevle de så tynn som mulig.
Stekes på litt høy temperatur i tørr panne eller på takke hvis man har det i 1/2-1 min på hver side.

NYT!



Litt dårlig bilde, men har har vi altså hjemmelaget tortilla til høyre!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar